سفارش تبلیغ
صبا ویژن
گفتار حکیمان اگر درست باشد درمان است ، و اگر نادرست بود درد تن و جان . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :8
بازدید دیروز :2
کل بازدید :4650
تعداد کل یاداشته ها : 21
103/2/28
7:53 ص

رییس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت با بیان این که ایران جزو کشورهای پیشرو در مناطق خاورمیانه و امرو(مدیترانه شرقی) در زمینه پیوند اعضا بویژه پیوند کلیه است، گفت: به طوری که سالانه حدود 2 هزار پیوند کلیه در سطح کشور انجام می‌شود.

دکتر محمد عقیقی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، همزمان با هفته حمایت از بیماران کلیوی (23 تا 30 آبان ماه) گفت: هدف ما انجام نیمی از اعمال پیوند کلیه از جسد و بیماران مرگ مغزی است. این در حالیست که در سال 88 ، حدود 25 درصد از موارد پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی صورت گرفت.

وی درباره وضعیت پیوند اعضا در ایران اظهار کرد: در زمینه پیوند عضو از جسد به بیماران به نقطه ایده‌آل نرسیده‌ایم اما در تلاش برای تحقق اهداف تعیین شده هستیم.

عقیقی درباره همکاریهای بین بخشی بین اداره پیوند و بیماریهای خاص و معاونت غذا و دارو برای رفع مشکلات دارویی بیماران پیوندی گفت: یکی از مهمترین ارکان پیوند، دارو درمانی بعد از عمل جراحی است بنابراین با توجه به تعامل نزدیک این اداره با معاونت دارو، داروهای جدید را به آنان معرفی و به نوعی تامین داروها برای بیماران پیوندی بوده است.

وی با اشاره به داروهای مورد نیاز برای پیوند کلیه اظهارکرد: این داروها تقریبا در حال حاضردر دسترس است. بنابراین از این جهت مشکلی وجود ندارد چرا که این داروها حمایت یارانه‌ای می‌شود و برخی داروهای پیوند کلیه نیز زیر پوشش بیمه قرار دارند.

وی افزود: قیمت برخی از داروهای خاص به حدی بالاست که حتی در صورت حمایت یارانه‌ای از آنها اگر بیمار زیر پوشش بیمه نباشد، نمی‌تواند از آن‌ها استفاده کند. در این جهت تهیه برخی داروهای خاص مانند داروهای ضد قارچ - که در بیشتر مواقع برای پیوند ریه استفاده می‌شود- دغدغه بیماران است.

رییس اداره پیوند و بیماری های خاص وزارت بهداشت در ادامه گفت: پیشنهاداتی را برای تامین این داروها به معاونت غذا و دارو داده‌ایم ولی منابع مالی آنان محدود است علاوه بر آن برخی از داروهای مهم هنوز یارانه دریافت نمی‌کنند و متاسفانه زیر پوشش بیمه هم قرار ندارند. در این شرایط مشکلاتی برای این بیماران به وجود می‌آید.

عقیقی در پایان اظهار کرد: روشهایی برای حمایت از بیماران برای استفاده از این داروها از سوی نهادهایی چون دانشگاه‌های علوم پزشکی یا برخی ردیف‌های حمایتی ریاست جمهوری وجود دارد. دراین شرایط برخی از بیماران به صورت موردی حمایت می‌شوند اما این وضعیت ایده‌آل نیست بلکه تحت پوشش قرار گرفتن داروهای مهم بیماران پیوندی باید نهادینه و سازمان یافته شود.